همه چیز در مورد قهوه اسپرسو

عوامل متغیر در تهیه قهوه اسپرسو :
برای تهیه یک اسپرسو عالی و ایده آل مواردی وجود دارد که حتما باید رعایت شوند که ما آن ها را عوامل متغیر می‌نامیم . برخی از این عوامل در مورد اکثر روش های دم کردن قهوه صدق میکند ولی برخی دیگر صرفا مخصوص قهوه اسپرسو هستند . در زیر به بررسی این موارد می‌پردازیم.

آب : طعم اسپرسو شما به مقدار بسیار زیادی وابسته به آبی است که شما از آن استفاده می‌کنید . میزان رسوبات و مواد معدنی ناخواسته موجود در آب باعث کاهش شدید کیفیت قهوه و آسیب رسیدن  دستگاه و تجهیزات می‌شود ، اگر در حال حاضر با این مشکلات رو به رو نشده اید پس بهتر است هرچه سریعتر آب مورد استفاده خود را بهتر بشناسید . دستگاه های سنجش میزان سختی و سایر اطلاعات آب  عموما دستگاه های گران قیمتی هستند ولی شما می‌توانید اطلاعات مربوط به آب مصرفی تان را از اداره آب شهر و منطقه خود جویا شوید تا در صورت بالا بودن میزان رسوبات و مواد معدنی ناخواسته بتوانید تصمیم بگیرید که از دستگاه تصویه آب استفاده نمایید یا خیر .

میزان آسیاب : قبل از شروع به تهیه قهوه مسلما نیاز است که آن را آسیاب کنید ، با توجه به روش تهیه قهوه میزان آسیاب قهوه نیز متفاوت می‌باشد ، اگر خودتان قهوه را آسیاب می‌کنید برای تهیه قهوه اسپرسو باید آن را نرم آسیاب کنید به نحوی که وقتی پودر قهوه را در زیر انگشتانتان لمس می‌کنید زبری کمی مانند دانه های نمک احساس کنید .

مقدار یا دوز : برای تهیه یک شات دوبل اسپرسو بهتر است از 18 تا 21 گرم پودر قهوه استفاده کنید . زمانی که شما قهوه بیشتری استفاده می‌کنید این افزایش بر کلیت کیفیت قهوه خروجی و طعم و مزه آن تاثیر می‌گذارد . شما می‌توانید با آزمون و خطا میزان قهوه را با توجه به صلیقه خودتان تایین کنید . اما توجه داشته باشید در اضافه کردن قهوه زیاده روی نکنید  ، چون ممکن است ایراداتی مانند فشار به پمپ دستگاه ، عدم خروج صحیح قهوه و تلخی بیش از حد را به همراه داشته باشد .

فشرده ساختن : فشرده کردن قهوه به وسیله دستگاهی به نام تمپر باعث محدود شدن جریان آب و در نتیجه اختلال بیشتر آب با قهوه می‌شود . فشرده ساختن قهوه جزو جدا ناشدنی در تهیه قهوه اسپرسو با دستگاه های اسپرسو ساز می‌باشد برای همین از اهمیت بالایی برخوردار است . میزان فشرده شدن قهوه به میزان فشاری که شما به تمپر وارد می‌کنید بستگی دارد ، فشار توصیه شده برای فشرده ساختن قهوه 30 پوند معادل 13.5 کیلوگرم می‌باشد .

دما : دمای ایده آل آب برای تهیه قهوه بین 90 تا 96 درجه سانتیگراد می‌باشد و برخی از اسپرسو ساز ها این امکان را فراهم می‌کنند تا ما بتوانیم این دما را کنترل کنیم . اگر دستگاه شما این قابلیت را دارد می‌توانید با تست کردن دما های مختلف نتایج حاصل شده را با هم مقایسه کنید و بهترین دما را برگزینید .اگر هم دستگاهتان قابلیت تنظیم دما ندارد کافی است به شرکت سازنده اعتماد کنید و پس از روشن کردن دستگاه به اندازه کافی صبر کنید تا دستگاه کاملا گرم شود .

میزان قهوه خروجی : در مورد قهوه های دمی مواردی که اندازه گیری می‌شوند میزان پودر قهوه ورودی ( مورد استفاده ) و میزان آب ورودی می‌باشد ولی در مورد قهوه اسپرسو میزان پودر قهوه ورودی ( مورد استفاده ) و قهوه خروجی را اندازه گیری می‌کنیم . بسته به مقدار قهوه ای که استفاده می‌کنید و اندازه سبد پُرتافیلتر دستگاهتان  یک شات قهوه بدون در نظر گرفتن وزن فنجان باید حدود 30 گرم خروجی داشته باشد .

زمان : با دوز و میزان خروجی ذکر شده ما چیزی حدود 25 تا 30 ثانیه زمان میبرد تا فنجان قهوه شما به طور کامل پر شود ، اگر فنجان شما در نیمی از این زمان پر شد ، برای شروع کار بد نیست و در آینده با تمرین و دقت بیشتر به همین نتیجه خواهید رسید .

وسایل مورد نیاز جهت تهیه قهوه اسپرسو عبارت اند از :

1 – دستگاه اسپرسو ساز به همراه  پُرت فیلتر

2 – آسیاب قهوه مناسب

3 – تمپر قهوه جهت فشرده سازی

4 – ترازوی دیجیتال کوچک ( در صورت موجود بودن )

5 – فنجان قهوه شیشه ای

طرز تهیه قهوه اسپرسو :
1 – مخزن آب دستگاه اسپرسو ساز خود را تا جایی که به عنوان حداکثر ظرفیت مشخص شده است آب کنید دقت داشته باشید که آب حتما سرد و بدون املاح اضافی باشد . دقت داشته باشید که آب مقطر ممکن است صدمات جبران ناپذیری به دستگاه شما بزند پس هرگز از آن استفاده نکنید . با توجه به تجربه ما بهترین آب برای استفاده چه در دستگاه اسپرسو ساز برقی و چه گازی آب تصفیه شده می باشد .

2 – دستگاه خود را روشن نمایید و منتظر شوید تا کاملا گرم شود ، با توجه به اندازه دستگاه شما و مدل آن ممکن است این گرم شدن بین 10 تا 30 دقیقه زمان ببرد البته اصولا دستگاه های خانگی در زمان بین 10 تا 15 ثانیه به گرمای مورد نیاز رسیده اند به جز موارد خاص . زمانی که احساس کردید دستگاه به خوبی گرم و آماده شده است به مرحله بعد بروید .

3 – پورتافیلتر خود را سر جای خود (هدگروپ) ببندید و دکمه کار کرد دستگاه را بزنید تا دستگاه چند ثانیه کار کند و آب جوش به صورت عادی خارج شود . این امر باعث می‌شود که آب تازه در دستگاه وارد شده و در دستگاه جریان پیدا کند  و از طرف دیگر کلیه اجزای در ارتباط با قهوه ، هم هدگروپ و هم پرتافیلتر و سایر اجزا داخلی گرم و آماده می‌‌شوند. پس از قطع کردن جریان آب بهتر است درون پرتا فیلتر و سطح بیرونی هدگروپ را به وسیله یک پارچه خشک و تمیز نمایید .

4 – ابتدا برای تست کردن درجه آسیاب و پاک شدن اثر قهوه ای که قبلا آسیاب کرده اید چند دانه قهوه را آسیاب کنید سپس زمانی که از کیفیت خروجی مورد نظرتان اطمینان حاصل نمودید اقدام به آسیاب کردن قهوه مورد مصرفتان نمایید . دقت داشته باشید که بهتر است همیشه به اندازه میزان استفاده تان قهوه را آسیاب کنید تا همیشه قهوه تازه داشته باشید .

5 – حال حدود 18 تا 21 گرم از پودر قهوه را درون سبد پرتافیلتر ریخته و با توجه به آموزش روش تمپ کردن آن را فشرده کنید. بعد از آن می‌توانید با استفاده از انگشت اشاره خود سطح قهوه فشرده شده را تست کنید تا از فشردگی آن اطمینان حاصل نمایید.

6 – پرتافیلتر را سر سرجای خود درون هدگروپ ببندید و تهیه قهوه را آغاز کنید ، اگر دستگاه شما اتوماتیک است که با توجه به یک یا دوکاپ بودن پرتافیلتر دکمه مورد نظر را فشار دهید تا عملیات تهیه قهوه شروع شود و فنجانتان به اندازه از پیش تعیین شده پر شود و در غیر این صورت دکمه شروع را بفشارید و پس از رسیدن فنجان به وزن مورد نظرتان دکمه قطع آب را فشار دهید تا عملیات خروج قهوه پایان یابد .

چند نکته برای آماده شدن یک فنجان قهوه اسپرسو دلچسب :

1. فنجان قهوه خوری خود را از قبل کمی گرم کنید.

2. به میزان آسیاب دانه قهوه خود دقت کنید تا درشت یا زیاد ریز نباشد.

3. در داخل قهوه ساز خود از آب سرد استفاده کنید.