طریقه صحیح بخارپز کردن مواد غذایی

روش های زیادی برای پخت و پز غذا ها وجود دارد که یکی از این روش ها پخت غذا با استفاده از بخارپز می باشد. در این روش پخت غذا شما می توانید انواع غذاها از جمله سبزیجات را به خوبی بپزید و نوش جان کنید.

بخارپز چیست:
بخارپز یکی از بهترین و پر مصرف ترین وسایل پخت و پز برای تهیه انواع غذاهای سالم و مقوی است. این وسیله باعث می شود در هنگام پخت مواد غذایی و بخصوص سبزیجات که لطیف تر هستند، ویتامین ها و مواد مغذی آن ها حفظ شود.

در هنگام خرید بخارپزمی بایست به مواردی توجه کنید که از جمله این موارد مهم توجه به ظرفیت و ویژگی های آن و راهنمای خرید بخارپز می باشد. برای خانواده هایی که دوست دارند غذای خود را به صورت رژیمی و یا با حفظ حداکثر طعم و ارزش مواد غذایی آماده و استفاده کنند، دستگاه بخارپز یکی از بهترین گزینه ها است.

انواع بخارپز:
بخارپز ها انواع مختلفی دارند و شما می توانید به توجه به نوع مصرف و همچنین ظرفیت مورد نیاز خود آن را تهیه و استفاده کنید. بخارپز ها بیشتر بر اساس تعداد و ظرفیت آن ها تقسیم می شوند و به صورت یک طبقه، دو طبقه و یا بیشتر تولید و به بازار عرضه می شوند.

برای غذاهای را که علاوه بر غذاهای اصلی دارای سبزیجات نیز می باشند شما می توانید بخارپزی را انتخاب کنید که علاوه بر ظرفیت بیشتر بتواند این نوع غذاها را با هم مخلوط نکند و دارای طبقات مختلف نیز باشد. اگر بخارپز دارای راه ورودی جدا برای اضافه کردن آب بیشتر در هر زمان دلخواه باشد، کارآیی این دستگاه بیشتر می شود.

کلید خاموش و روشن کردن اتوماتیک هم مورد دیگری است که برای راحتی هرچه بیشتر شما بهتر است بخارپز به آن تجهیز باشد.

یکی دیگر از انواع طبقه بندی بخارپزها برنامه های پخت بخار پز است که شامل پخت انواع سبزیجات، گوشت، مرغ، ماهی و غذا های دریایی، برنج، تخم مرغ و گرم نگه داشتن غذا می باشد.

بخار پز های دارای ظرف نیم لیتری برای پخت برنج و سوپ جهت یک خانواده کوچک مناسب می باشد. انواع بخارپزها مجهز به بخار دهی سریع و قدرتمند و سیستم خوشبو و معطر با خاصیت لذیذ کردن غذا ها و همچنین سیستم قطع کن به صورت اتوماتیک می باشد که از اتفاقات احتمالی پیشگیری می کند.

برخی از سبدهای بخارپز ها دارای جا تخم مرغی برای بخار پز کردن تخم مرغ نیز می باشند. در هنگام تهیه سوپ ها، سینی جمع شدن شیرابه، مواد غذایی سرریز شده را در خود جمع می کند.

روش طبخ سبزیجات در بخارپز :

برای طبخ کردن سبزیجات در بخارپز، سبزیجاتی مانند هویج، لوبیا سبز و کلم بروکلی، آن ها را شسته و آماده کنید و سپس در آبکشی قرار داده تا آب تان ها برود و خشک شوند.

کمی آب داخل بخارپز می ریزیم که در این مرحله باید توجه داشت که آب داخل دستگاه به اندازه ای باشد که با ته آن تماس پیدا نکند. دستگاه را روی روشن گذاشته و زمانی که آب کاملا جوش آمد، سبزی ها ی داخل را در داخل آن چیده و در دستگاه قرار دهید.

به این روشی که توضیح داده شد سبزیجات بدون تماس با آب و با حرارت بخارپز می شوند. چون زمان پخت سبزیجات مختلف، تفاوت دارند، بهتر است سبزیجات متفاوت را در چند مرحله داخل دستگاه و یا در طبقات مختلف چیده و بخارپز کنیم، مگر اینکه زمان پخت سبزیجات نزدیک به هم باشد.

سعی کنید سبزیجات را زیاد در داخل ظرف دستگاه قرار ندهید به طوری که روی هم قرار گیرند که این کار باعث نپختن کامل آن ها می شود.

روش پخت ماهی در بخارپز:

برای پخت ماهی در بخارپز شما می توانید طبق روشی که در مرحله قبلی توضیح داده شد بعد شستن ماهی آن را در داخل دستگاه و در طبقه مناسب قرار داده و بعد از ریختن کمی آب آن را روشن کنید تا ماهی به خوبی بپزد.

بهتر است تا ماهی را در درون بشقاب و یا ظرفی قرار دهید تا خون آبه آن در ظرف ریخته نشود و کارتان با تمیزی و ظرافت کامل انجام شود. تا کامل پخته شدن ماهی سعی نکنی دستگاه را خاموش کنید.

با تنظیم زمان مناسب برای پخت ماهی غذای شما به خوبی پخته می شود و می توانید از میل کردن آن بیشترین لذت را ببرید.

استفاده از بخارپز با کیفیت و کاربردی در پخت سالم مواد غذایی میتواند همچون دستورالعملهای فوق  مفید و سودمند باشد .