همه چیز در مورد فلاسک چای

راجع به خرید فلاسک چای یا غذا همیشه سوالات زیادی مطرح است . چه فلاسکی بهتر است استیل یا شیشه دار ؟چه مارک فلاسکی بخریم ؟ سایز مناسب کدام است ؟

استاندارد نگهداری حرارت چند ساعت است ؟ فلاسک غذا و چای چه تفاوتهایی دارند؟ چه تلفظی صحیح است ؟ فلاسک یا فلاکس ؟

فلاسک ظرفی است برای نگهداری مایعات گرم و سرد و فلاکس ماده ای است که برای تمیز کاری شیمیایی و پاک کردن اکسایش در منطقه جوش بکار می رود.

فلاسک چای برای افرادی که زمان زیادی بیرون از منزل هستند و به نوشیدن چای یا قهوه گرم علاقه دارند مناسب می باشد. همچنین استفاده از فلاسک باعث صرفه جویی در چای و انرژی می شود زیرا با یک بار گرم کردن چای می توان تا ساعت ها چای داغ داشت.
اولین فلاسک در سال ۱۸۹۲ توسط جیمز دوئر فیزیکدان و شیمیدان اسکاتلندی اختراع شد و اولین تولید تجاری آن در سال ۱۹۰۴ توسط شرکت آلمانی ترموس انجام شد که ظرف ترموس یا فلاسک دوئر هم نام دارد. بهترین فلاسک آن است که در هوای گرم محتویات داخل را سرد نگه دارد و در هوای سرد محتویات داخل فلاسک را گرم نگه دارد که در هر دو صورت جلوی فاسد شدن نوشیدنی و خوراکی ها را می گیرد.

همانطور که می دانید طبق قوانین ترمودینامیک، اشیای گرم با انتقال گرمای خود به محیط سرد می شوند و گرما به سه روش ھدایت یا رسانایی، ھمرفت و تابش انتقال می یابد. فلاسک هم به نوعی ساخته شده است که مانع از انتقال یافتن گرما به خارج شود و می توان گفت اساس کار فلاسک جلوگیری از انتقال گرما و ثابت نگه داشتن دمای مایع درون ظرف برای مدتی طولانی است.  برای این کار دیوارهای فلاسک که از جنس شیشه هستند مانند عایقی عمل می کنند و مانع از انتقال گرما به روش رسانایی می شوند. فلاسک خلاء یک بطری شیشه ای، پلاستیکی یا فلزی با دیواره های میان تهی است که فضای بین دیوارها به کمک پمپ از هوا خالی شده است؛ با خارج کردن هوای درون فضای باریک بین دیواره بیرونی و درونی و ایجاد خلاء بین دو جداره از انتقال گرما به روش همرفت جلوگیری می شود.
در آخر هم پوشش نقره ای داخل ظرف و سطح بازتابنده دیوارها که مانند آیینه با نقره اندود می شود، از جریان انتقال به صورت تابش جلوگیری می کند. در نتیجه این ظرف می توان برای مدت طولانی گرمای یک مایع را حفظ کند. مایعات درون فلاسک با دیواره درونی آن به تعادل گرمایی می رسند و به خاطر آن که دیواره نازک است و ظرفیت گرمایی پایینی دارد، گرمای زیادی را با مایع درون آن مبادله نمی کند و کمی بر دمای آن اثر می گذارد.

فلاسک از نظر ظرفیت، وزن، اندازه و شکل در انواع مختلفی وجود دارد؛ بدنه فلاسک ها اغلب در دو نوع پلاستیک فشرده یا استیل هستند، مخزن داخلی آن جنس استیل یا شیشه است، دارای حجم های نیم لیتری به بالا و نوع خروجی آب آن در سه نوع ضامنی، پیچی و فشاری است. فلاسک چای دسته دار، فلاسک مسافرتی لیوان دار، فلاسک فندکی ماشین (چای ساز فندکی خودرویا فلاسک برقی فندکی ماشین) و فلاسک غذا چند نمونه از انواع فلاسک می باشند. اگر می خواهید در محل کار غذای گرم داشته باشید از فلاسک غذا استفاده کنید. این نوع فلاسک برعکس فلاسک چای که دهانه باریکی دارد و تنها می توان در آن مایعات ریخت، دهانه بزرگی دارد.

خرید فلاسک شیشه ای یا استیل

فلاسک یک محصول ضروری برای استفاده در سفر و منزل می باشد که از آن برای نگهداری آب جوش و آب خنک برای مدت طولانی استفاه می کنند. فلاسک در انواع، اقسام و اندازه های مختلف و توسط برندهای گوناگونی تولید می شود که برای خرید فلاسک باید هدف خود از خرید را در نظر بگیرید و از بین انواع فلاسک یکی را انتخاب کنید به عنوان مثال فلاسک استوانه ای قابل حمل بوده و به راحتی در کیف یا کوله پشتی قرار می گیرد.
در ادامه به بررسی مواردیکه هنگام خرید فلاسک باید در نظر بگیرید پرداخته ایم:
۱- محفظه دورنی فلاسک
مخزن فلاسک های موجود در بازار در دو نوع شیشه ای و استیل هستند که هر کدام مزایا و معایب خاصی دارند.

فلاسک شیشه ای که محفظه ای شیشه ای دارد، بهداشتی تر است و تمیز کردن آن آسان است، مخزن شیشه ای بوها را جذب نمی کند و می توان از آن برای ذخیره سازی مواد ترش و مواد غذایی استفاده کرد، این نوع فلاسک برای کودکان بهتر است، وزن این فلاسک از نوع استیل کمتر است.
اما از معایب مخزن شیشه ای شکننده بودن آن به خاطر تغییرات دمای ناگهانی یا سهل انگاری است؛ یعنی اگر فلاسک را از یک محیط سرد بیاورید و بلا فاصله در آن مایع داغ بریزید احتمال شکنندگی وجود دارد. شکننده بودن این مدل یک عیب به شمار می رود چون گاهی پیدا کردن مخزن شیشه ای متناسب با فلاسک به خصوص در مدل های قدیمی، سخت است.
شیشه های فلاسک اغلب از جنس بور و سیلسکات هستند و مهم ترین ویژگی آن تحمل شوک پذیری است. شیشه فلاسک تولید ایران نداریم و کارخانجات ایرانی تنها قاب فلاسک را تولید می کنند. شیشه های فلاسک موجود در بازار اول چینی و بعد ژاپنی هستند. محفظه شیشه ای مدت زمان بیشتری مایعات را گرم نگه می دارد؛ آب گرم را حدود ۱۲ ساعت و آب سرد را تا ۲۴ ساعت خنک نگه می دارد.

فلاسک فلزی نوعی فلاسک است که در آن از استیل ضد زنگ استفاده می کنند، استفاده از استیل در این فلاسک ها عمر و دوام آن را افزایش می دهد و فلاسک در اثر ضربه نمی شکند و تنها فرو رفتگی هایی در بدنه ایجاد می شود. استفاده از استیل علاوه بر دوام و مقاومت باعث ظاهر زیبا و درخشان فلاسک می شود. این نوع فلاسک چای بسیار پرکاربرد و با دوام است و قدرت و مقاومت بیشتری در برابر شوک حرارتی دارد.
البته این فلاسک در صورتی که ضربه شدیدی بخورد خاصیت عایق بودن خود را از دست می دهد و به اصطلاح گاز آن خارج می شود یا خلا بین دو جداره از بین می رود که دیگر قابل تعمیر نیست. در برخی مدل ها یک واشر لاستیکی در قسمت زیرین فلاسک قرار دارد که علاوه بر آن که از لیز خوردن ظرف روی سطوح جلوگیری می کند باعث می شود فشار کمتری به عایق داخلی آن وارد شود. برخی برندها به همراه فلاسک های استوانه ای یک کاور هم میدهند که باعث حفظ بیشتر گرما و مراقبت از فلاسک می شود.
برای آن که فلاسک استیل، چای را مدت زمان بیشتری گرم نگه دارد می توانید قبل از ریختن مایعات داغ فلاسک را با آب جوش بشوئید. در ضمن هنگام خرید فلاسک استیل درب آن را باز کنید و بررسی کنید که بوی خاصی می دهد یانه؟ مدل هایی که از مواد بی کیفیت ساخته می شود بوی ناخوشایندی دارند و هنگامی که گرم می شوند بخار سمی از خود ساطع می کنند.

در مورد فلاسک چای استیل نظرات متفاوتی وجود دارد و زمانیکه پرس و جو می کنید با نظرات متفاوتی ربرو می شوید؛ به عنوان مثال چند نمونه را مشاهده می کنید:
رنگ چای در فلاسک استیل تغییر می کند و سیاه می شود.
فلاسک چای استیل عملکرد خوبی دارد و تنها سطح داخل فلاسک کدر می شود که با سرکه و آب داغ تمیز می شود.
مدت زمان گرم نگه داشتن مایعات در استیل کمتر از فلاسک ششه ای است.
آب جوش در استیل ضرر دارد.

فلاسک هایی با شیشه های پلاستیکی اصلا توصیه نمی شود زیرا این پلاستیک ها نامرغوب هستند و بسیار شکننده می باشند.

۲- پوشش بیرونی فلاسک
این پوشش می تواند از هر جنسی باشد؛ پوشش پلاستیکی به خاطر وزن کمتر و حمل آسانتر بیشتر بکار می رود و شیشه به خاطر ساختار شکننده و وزن زیاد کاربرد زیادی ندارد.

[/vc_column_text][vc_single_image image=”12637″ img_size=”medium”][vc_column_text]

۳- حجم فلاسک
حجم نیز گزینه ای است که هنگام خرید باید به آن دقت کنید؛ فلاسک یک نفره برای شما بهتر است یا فلاسک خانوادگی؟ برای سفرهای طولانی با دوستان و همکاران فلاسک بزرگ و برای نوشیدن چای در اداره فلاسک های کوچکتر مناسب است. البته فلاسک های بزرگ توانایی بیشتری برای گرم نگه داشتن مایع درون محفظه دارد اما حمل و نقل آن در سفر سخت است.
در ضمن وزن فلاسک نیز مهم استو باید قابلیت حمل آسان را مدنظر داشت.

۴- درب فلاسک 
درب فلاسک هم در خرید آن تاثیر گذار است؛ درب فلاسک باید به گونه ای باشد که گرما را به خوبی حفظ کند و از اتلاف انرژی جلوگیری کند، همچنین به راحتی باز و بسته شود و نشتی نداشته باشد. درب برخی فلاسک مجهز به چوب پنبه است، این مدل به خاطر آن که اغلب به خوبی مهر و موم نمی شود و فلاسک نشتی دارد گزینه مناسبی نیست.
بهترین درب فلاسک مدل های پیچی هستند زیرا به خوبی گرما را حفظ می کنند و نسبت به نوع فشاری مدت بیشتری مایع را گرم نگه می دارند. برخی فلاسک ها دارای سوپاپ می باشند که گزینه خوبی است اما اگر سوپاپ آسیب ببیند دیگر فلاسک عملکرد خوبی نخواهد داشت، در ضمن در صورت کثیف شدن این نوع فلاسک ها شستن آن سخت خواهد بود. در پمپی برای فلاسک های بزرگ بکار می رود و مناسب کوهنوردی نیست.

۵- مدت زمانی که مایعات در فلاسک گرم می مانند
در هر برند متفاوت است و باید به دفترچه راهنمای آن مراجعه کرد اما فلاسک کوهنوردی مدت زمان بیشتری آب را گرم نگه می دارد. در تمام فلاسک ها مدت زمانی که فلاسک مایع را گرم نگه می دارد نسبت به زمانی که آن را سرد نگه می دارد کمتر است؛ به عنوان مثال در فلاسک یک لیتری ترموس زمان نگھداری مایعات داغ حداقل از ٨ ساعت و مایعات سرد حداقل ٢۴ ساعت است.

۶- قیمت فلاسک
قیمت به کیفیت، مارک، مواد بکار رفته در ساخت مانند نوع استیل بکار رفته، حجم، جنس بدنه، جنس داخلی، نوع شیر، اندازه، موجود بودن قطعات یدکی، ضخیم بودن عایق، مقاوم بودن در برابر ضربه و شوک‌های گرمایشی و سرمایشی، داشتن قابلیت شستشو و ویژگی های منحصر به فرد بستگی دارد. به عنوان مثال فلاسک های هوشمند که دارای یک صفحه نمایش OLED می باشند و با لمس صفحه، میزان دمای داخل فلاسک را نشان می دهد قیمت بالاتری دارند. فلاسک هایی چون زرین، رضا و احمد به خاطر قاب پلاستیکی جزء ارزان ترین فلاسک های بازار هستند.

هنگام خرید به دقت فلاسک را بررسی کنید؛ وجود هر گونه نقص آشکار، شکاف یا خراشیدگی می تواند بر روی عملکرد آن تاثیر گذار باشد. فلاسک را تکان دهید نباید چیزی در آن صدا بدهد و تکان بخورد.

۷- برندهای فلاسک
علقمه ، احمد(ایرانی)، ببیم، کچوا، GSF، Viomi، یونیک، هنری، دالتون، هاردستون، بونیتو، ایکیا، ویتک، هومکس،ماترون (MATRON)، فوما، زایمر، رویکا، ترموس (Thermos)، پیکوک و emsa

نکاتی برای استفاده از فلاسک

برای استفاده از فلاسک به این نکات دقت کنید:
درب فلاسک را کاملا سفت و محکم ببندید.
فلاسک را خیلی پر نکنید و بعد از بستن در آن را خم کنید تا از چکه نکردن آن مطمئن شوید.
برای شستشوی فلاسک از مواد سخت و شیمیایی استفاده نکنید.
فلاسکی که پر از مایع داغ است در اختیار کودکان قرار ندهید.
بعد از هر بار استفاده و قبل از اولین استفاده فلاسک را با آب گرم تمیز  کنید.
فلاسک را کنار اجاق گاز یا مایکروویو قرار ندهید.
فلاسک را درون ماشین ظرفشویی نگذارید.
از فلاسک نباید برای نگهداری نوشیدنی های گاز دار استفاده کنید.
برای تمیز کردن فلاسک بهتر است از سفید کننده و حلال استفاده نکنید.
بعد از هر بار استفاده، فلاسک را خالی کنید، آن را با آب گرم بشوئید و برگردانید تا خشک شود.
یکی از مشکلاتی که در استفاده از فلاسک مطرح می شود این است که چای بوی ماندگی می گیرد؛ برای رفع این مشکل پیشنهاد می شود که در داخل فلاسک چای دم نکنید یا تی بک داخل آن قرار ندهید. بلکه تنها داخل فلاسک آب جوش نگه دارید و چای کیسه ای را درون لیوان قرار دهید. البته چای در صورتی که زیاد در فلاسک بماند بوی ماندگی می گیرد.
اگر پس از آن که فلاسک را پر کردید و پس از چند ساعت و قبل از آن که درب آن را باز کنید، دیواره خارجی فلاسک گرم بود به این معناست که این محصول کمتر از زمان مشخص مایع را گرم نگه می دارد یا خلاء آن شکسته است.

در برخی فلاسک ها فضای بین دو دیوار به جای خلاء از هوا پر شده است که عایق خلاء بهتر است زیرا انتقال حرارت آن صفر است.