راهنمای خرید اتوبخار

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

در هنگام خرید اتو باید به موارد ذیل توجه نمود: 1-اتوی با کیفیت باید به سیستم خاموش کن خودکار مجهز باشد.این سیستم به این منظور طراحی شده است که چنانچه اتو بر روی پارچه بی حرکت بماند ، دمای اتو شروع به کاهش نموده و اتو به صورت خودکار خاموش میگردد. 2-نکته دوم در مورد خرید اتو اینست که اتو مجهز به سیستم بخار کمپرس قوی باشد. برای راحتی اتوکاری در هنگام خیاطی داشتنن بخار کمپرس قوی یک ضرورت به شمار می آید.

راهنمای خرید اتوبخار
اتو سه نوع خشك، پرس و بخار فراگیر است.

ـ اتو خشك، امكانات محدودی دارد. جنس كفی آن از فلزات سنگین یا استیل است. چروك البسه ضخیم را بسختی برطرف می‌كند و اتوكشی با آن راحت نیست؛ البته ارزان‌تر است.

ـ‌ استفاده از اتو پرس در حال افزایش است، اما این اتوها جای بیشتری اشغال می‌كند و در اتوكشی پارچه‌های نازك‌بافت، مخصوصا پوشاك زنانه كه قسمت‌های دارای انحنا، چیندار و بسیار ظریف زیادی دارد باید دقت و حساسیت بیشتری داشت. با این حال، گنجایش بیشتر مخزن آب، نمایشگر دیجیتال تنظیمات، امكانات حرفه‌ای بیشتر و… از مزایای آنهاست.
ـ احتمالا اتو بخار را كه هم سبك‌تر، هم كوچك‌تر، هم برای اتوكشی انواع پارچه و پوشاك راحت‌تر است، انتخابی مناسب‌تر بدانید؛ پس قبل از خرید به این نكات توجه كنید:

*‌ جنس كفی این اتوها معمولا از سرامیك یا تفلون و در بعضی مدل‌های ارزان‌تر، استیل است. اتو با كفی فلز و استیل نخرید، زیرا سبب برق‌ افتادن پارچه (بویژه پارچه‌های مشكی) می‌شود.

*‌ بهتر است تعداد سوراخ‌هایی كه زیر كفی قرار دارد، بیشتر و در همه كف، بخصوص نوك اتو پخش شده باشد.

*‌ اگر البسه زیادی برای اتوكشی دارید، اتویی انتخاب كنید كه گنجایش مخزن آب آن بیشتر باشد.

*‌ از داشتن سیستم ضد آهك در آن مطمئن شوید، زیرا سبب طول عمر اتو خواهد شد. اگر سیستم سردكننده عمودی داشته باشد بهتر است. برخی اتوهای بخار سیستم خاموش‌كن خودكار هم دارد (پس از دقایقی ثابت ماندن در حالت افقی یا به شكل عمودی جریان برق قطع می‌شود). برخی مجهز به سیستم پرزگیر خودكار است.

*‌ از داشتن دكمه قطع و وصل بخار، عایق‌بندی مناسب برای جلوگیری از بیرون ریختن آب حین تكان دادن اتو و… مطمئن شوید.

سلف کلین (Self Clean): این قابلیت به منظور تخلیه ی باقیمانده رسوبات از مجفظه تولید بخار و همچنین منافذ خروجی بخار کاربرد داشته و از انباشته شدن رسوبات معدنی در منافذ بخار جلوگیری می کند.
*‌به توان مصرفی و طول مناسب سیم انتقال برق و كیفیت كابل دقت كنید.

*‌ معیار اصلی در خرید را بر ارزانی یا گرانی، فلان سیستم دهان‌ پركن و… نگذارید و بسته به امكانات جیب و آینده‌نگری خود هزینه كنید، نه براساس چرب‌ زبانی و بزرگ‌نمایی فروشنده و آگهی‌های تبلیغاتی .

در مجموع بهتر است بدانیم :

اتوکشی نه تنها برای زیباتر جلوه دادن به پوشاک و پارچه‌ها انجام می‌شود بلکه به‌خاطر دمای بالای فلز کف اتو، باکتری‌های روی پوشاک نیز کشته می‌شوند که این به بهداشت لباس کمک می‌کند.

در زمانی نه‌چندان دور از اتوی زغالی استفاده می‌‌شد. ولی با توجه به ایجاد گاز سمی از این اتو و رشد و پیشرفت صنعت برق، اتوی زغالی کنار گذاشته شد و جای آن را اتوی برقی گرفت.

در ضمن امروزه اتوها را طوری می‌سازند که بتوان از آن هم به عنوان اتوی خشک و هم به صورت اتوی بخار استفاده کرد.

در کل چهار نوع اتو داریم که شامل اتو خشک و بخار، اتوی پرسی، اتو با مخزن مجزای بخار و بخارگر.

البته یک نمونه مسافرتی نیز وجود دارد که آن را در زمره مدل‌های خشک و بخار کوچک به حساب می‌آوریم.

[/vc_column_text][vc_single_image image=”12689″ img_size=”full”][vc_column_text]

اتوی خشک یا معمولی
اتوی خشک برای پارچه‌های غیر پشمی مناسب‌تر است. این نوع اتو در مدل‌ها و طرح‌های مختلف به بازار عرضه می‌شود. از مزایای اتوی خشک ساختمان ساده‌تر، قیمت ارزان، تعمیر و بکارگیری راحت‌تر آن است.

این سری اتو دارای ولتاژ برق 220 ولت و معمولا دارای توان‌های 1100 وات طراحی شده‌اند کف این اتوها از استیل ساخته شده است و دارای درجه حرارت 85 تا 210 درجه سانتی‌گراد است تقریباً وزن اتوی خشک 2.7 کیلوگرم نیز است.

اتوی بخار
برای ایجاد فشار بیشتر اتو به پارچه‌های پشمی بایستی وزنه یا کفه سنگین‌تر استفاده شود از این رو اتوهای بخار طراحی شد که با توجه به بکارگیری نیروی بخار سبک‌ترند و هم‌چنین از ایجاد سوختن احتمالی پارچه جلوگیری می‌کند.

مشخصات اتوی بخار همیشه بر روی آن توسط کارخانه سازنده حک می‌شود این مد‌ل‌ها دارای ولتاژ 220 ولت و با توان حداقل 1800 وات و حداکثر 2600 وات طراحی شده‌اند.

طول سیم این سری اتوها حداکثر 2.3 متر و مخزن آب آنها حدود 300 میلی لیتر است. کف این اتوها از جنس تفلون یا سرامیک و در مدل‌های ارزان‌تر استیل بوده و همراه با روزنه‌های ریز و درشت که تا نوک اتو را تحت پوشش قرار می دهد ساخته شده‌اند.

برخی از اتوهای بخار کف استیل دارند. متاسفانه کف استیل سبب می‌شود پارچه‌ای که اتو می‌کنید مخصوصا اگر مشکی باشد برق بیفتد.

اتوی پرسی
استفاده از دستگاه‌های اتو پرس از زمان تولید آنها به شدت در حال افزایش است و این به دلیل کارایی خوب و به صرفه بودن آنها است که نیاز به پرداخت هزینه اضافی به خشکشویی‌ها را برطرف می‌کند.

اتوپرس‌ها امروزه دارای ویژگی‌های بی‌شماری هستند که موجب می‌شود کیفیت کار آنها تا حد کار یک اتوکشی حرفه‌ای بالا رود.

با وجود اینکه در حال حاضر تقریبا در هر خانه‌ای اتو بخار وجود دارد، ولی تهیه یک اتوپرس تجربه متفاوتی را بوجود می آورد که تهیه آن را منطقی می کند. استفاده از اتوپرسی کار ساده‌ای است. تنها کافی است که لباس یا پارچه را بین دو صفحه اتو قرار داده و اتو کردن را آغاز کنید.

شلوار و پیراهن به احتمال زیاد جز آسان‌ترین مواردی هستند که می توان از اتو پرس در مورد آنها استفاده کرد. گفته می شود که بلوز خانم ها با توجه به بافت نازک آنها جز مواردی است که اتو کردن آن توسط اتو پرس می‌تواند با مشکل مواجه شود.

صفحه بزرگ در دسترس اتو پرس که گاهی تا 10 برابر بزرگ‌تر از اتو بخار عادی است، به شما امکان استفاده سریع و بهینه از آن را می‌دهد و موجب صرفه جویی زیادی در وقت شما می‌شود. البته با توجه به قیمت اتو پرس باید قبول کرد که ممکن است برای همه قابل تهیه نباشد. اما برای کسانی که از اتو زیاد استفاده می کنند به صرفه بوده و تهیه آن توصیه می شود.

اندازه صفحه‌های اتوپرس از مواردی است که تاثیر زیادی در قیمت دستگاه دارد. اندازه های معمول موجود در بازار ۲۶، ۲۸و ۳۲ اینچی می باشند. شما باید اندازه اتو را بر اساس نیاز خودتان و همچنین تعداد اعضای خانواده انتخاب کنید. در صورتی که اتوی ۲۶اینچ نیاز شما را برآورده می کند خرید اتوی ۳۲ اینچ هزینه اضافی و غیرضروری را برای شما دارد.

اتو با مخزن مجزای بخار
دستگاه‌های اتو که دارای مخزن مجزای بخار هستند لذت اتو کشی با بخار فراوان را مهیا می‌کنند.
عملکرد این نوع اتو به این شکل است که در کنار بخش اتو یک مخزن تعبیه شده این مخزن از طریق یک سیم و یک شیلنگ به دسته اتوکشی متصل است.

بخار مورد نیاز در مخزن دستگاه که معمولا بر روی میز و قرار می‌گیرد و بصورت ثابت است تامین می‌شود و بخار از طریق لوله‌ای به اتو منتقل می‌شود.

از مزایایی که برای دستگاه‌های اتو با مخزن بخار مجزا می‌توان نام برد شامل امکان اتوکشی با حجم زیاد بخار، امکان اتوکشی با صفحه سرد اتو و فقط توسط بخار (در بعضی از مدل‌ها) که این ویژگی خصوصا برای کت و شلوار مناسب است و از برق افتادن پارچه جلوگیری می‌کند.

بخارگر
این دستگاهی است که فاقد هیچ صفحه داغ اتوکشی است و فقط بخش تامین کننده بخار دارد. در واقع اتوکشی فقط بایستی توسط بخار انجام شود ویژگی استفاده از دستگاه بخارگر تامین حجم زیاد بخار، ایمنی کامل در اتوکشی انواع البسه خصوصا لباس‌های گران قیمت مانند لباس عروس، لباس شب و غیره. چراکه در این دستگاه هیچ صفحه داغی در بخش اتوکشی وجود ندارد و دسته اتوکشی از جنس پلاستیک است.

از دیگرمزایای این دستگاه امکان اتوکشی عمودی برای پرده، اتوکشی البسه بر روی تن (مثلا بخشی از کت که پوشیده شده باشد) همین ویژگی استفاده از این دستگاه را در فروشگاه‌های البسه رایج کرده است.

نحوه تمیز کردن اتو
برای جرم‌گیری اتو باید محلولی از آب مقطر و سرکه درون اتو بخار بریزید و بگذارید اتو گرم شود و بعد از مدتی آن را بیرون بریزید وآب مقطر درون آن بریزید تا کامل تمیز شود و بعد از ریختن آب دوم روی یک تکه پارچه اتو کنید تا بخارها با فشار خارج شوند این کار را چندین بار ادامه بدهید تا دیگر جرمی باقی نماند.

از بین بردن برق لباس‌ها پس از اتوکشی
اتفاق می افتد که پس از اتو کشیدن بر روی شلوار یا اشیاء اتو شده برق می‌افتد. برای جلوگیری از این کار قبل از اتو کشیدن مقداری آب به همراه سرکه به محلی که می خواهید اتو بکشید بپاشید و هیچ‌گاه اتو را مستقیمأ روی لباس نگذارید بلکه از روی یک پارچه کتانی اتو کنید.

دوام خط اتو
اگر می خواهید خط اتوی شما با دوام باشد در محل خط اتو از زیر، کرک‌ها وپرزها را کاملاً بردارید ودر محل خط اتو در زیر و داخل لباس مقداری صابون خشک بکشید و در محل خط اتو در روی لباس یک پارچه مرطوب بگذارید و با اتوی داغ محل مورد نظر را اتو کنید.

نکاتی برای نگهداری صحیح از اتو
1 – از وارد آمدن ضربه به اتو (مثل زمین خوردن) جداً خودداری کنید.

2 – قبل از خنک شدن اتو، سیم‌های رابط آن را دور دسته نپیچید.

3 – هر گز اتو را داخل آب قرار نداده وروی آن آب نریزید.

4 – اتو بخار را فقط تا حد مجاز آب کنید و نه بیشتر.

5 – سیم رابط فرسوده را تعویض کرده و از سیم رابط با روکش بافته شده از نخ استفاده کنید.

6 – برای جلوگیری از خرابی کف اتو آن را بر روی زیپ، قلاب، و سگک نکشید.

7 – برای جلوگیری از تشکیل رسوب در اتو بخار از آب بدون املاح مثل آب مقطر استفاده کنید.

دو نکته مهم

1 – اتوی شما حتما باید مجهز به سیستم کنترل الکترونیکی باشد تا به طور اتوماتیک پس از ۸ دقیقه ثابت ماندن عمومی و ۳۰ دقیقه ثابت ماندن افقی خاموش شود.

2 – سیستم پاک‌کنندگی اتوماتیک موجب می‌شود ذرات گرد و غبار از درون اتو بیرون بیاید و کارکرد اتوی شما همیشه مانند روز اول حفظ شود.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]