اصول صحیح نگهداری از ظروف نچسب

اصول صحیح نگهداری از ظروف نچسب تفلون و سرامیک و گرانیت 

امروزه استفاده از ظروف پخت و پز دارای پوشش تفلون و سرامیک بسیار فراگیر می باشد و با وجود انواع ظروف پخت و پز مانند ظروف استیل، ظروف پرکس، ظروف لعابی و ظروف مسی باز هم ظروف تفلون و سرامیک مورد استقبال عموم مردم قرار گرفته است. پس برای حفظ کیفیت و سلامت این ظروف نکاتی را ذکر میکنیم که با رعایت این نکات انواع ظروف تفلون و ظروف سرامیک شما کاملا سالم خواهند ماند و کیفیت خود را در دراز مدت از دست نخواهند داد.

نکات قابل توجه در مورد استفاده از ظروف تفلون، ظروف چدن، ظروف سرامیکی و ظروف گرانیتی :

1 ) در هنگام خرید ظروف تفلون و  ظروف سرامیک حتما به مارک این ظروف دقت نمایید و از برندهای متفرقه به خاطر قیمت پایین این نوع محصولات به هیچ عنوان استفاده نکنید. از این رو ظروفی که خریداری میکنید حتما باید دارای نشان استاندارد باشند و اگر محصول خریداری شما ایرانی باشد حتما علاوه بر نشان استاندارد ، تاییده از وزارت بهداشت نیز باید داشته باشد. حتما پیش خود میگویید مگر این چنین ظروفی هم در بازار موجود هستند ؟! جواب بله است. شرکت کالوش تولید کننده انواع ظروف تفلون بصورت قابلمه و ماهیتابه تک و سرویس در پارچه های مختلف می باشد و دارای نشان استاندارد و تاییده از وزارت بهداشت و دارای پروانه وزارت صنعت معدن و تجارت می باشد.

نشان استاندارد ایران و اروپا در ظروف تفلون و نچسب

2 ) در هنگام آشپزی با انواع ظروف پخت و پز همواره از شعله مناسب استفاده نمایید. زیرا شعله زیاد به ظرف شما آسیب می زند و در کوتاه مدت باعث خرابی ظروف نچسب شما خواهد شد.

استفاده از شعله مناسب هنگام آشپزی

3) همواره از قاشق های مخصوص برای ظروف نچسب و ظروف تفلون استفاده کنید. قاشق های مخصوص ظروف تفلون مانند قاشق یا کفگیر چوبی و یا کفگیر و ملاقه های با روکش تفلون می باشند. هرگز از قاشق استیل و یا وسایل مشابه ان در ظروف تفلون استفاده نکنید چرا که قاشق استیل کاملا به پوشش نچسب آسیب می زند و ان را از بین می برد.

قاشق مخصوص ظروف نچسب و تفلون

4) درهنگام شستشوی ظروف تفلون و ظروف سرامیک نیز از اسکاچ و سیم زبر استفاده نکنید و حتی الامکان از ابر و یا اسکاچ های مخصوص ظروف تفلون استفاده نمایید.

استفاده از اسکاچ نرم و مخصوص ظروف نچسب و تفلون

5) از ظروفی که پوشش تفلون آنها از بین رفته است استفاده نکنید. ظروفی که خاصیت نچسب خود را از دست داده اند و پوشش تفلون آنها از بین رفته است قابل ترمیم نیستند و هرگز انها را بازسازی نکنید.

عدم استفاده از ظروفی که پوشش تفلون انها از بین رفته است 

6) قبل از اولین استفاده از ظروف تفلون و ظروف نچسب، انها را با آب داغ و مایع ظرفشویی بشویید. پس از شستشوی ظروف تفلون و یا سرامیکی و یا گرانیتی چند قطره روغن مایع را درون ظرف ریخته و به وسیله پارچه ای نرم تمام سطح داخلی ظرف را روغن کاری نمایید.

ریختن روغن قبل از استفاده از ظروف نچسب

7 ) در هنگام آشپزی با ظروف تفلون، اول همیشه روغن را در ظرف بریزید بعدا ظرف را روی اجاق گاز و شعله مناسب بگذارید. هیچ گاه قابلمه، ماهیتابه و سایر ظروف تفلون را خالی بر روی شعله قرار ندهید.

با رعایت این 7 نکته، ظروف تفلون و ظروف نچسب شما همواره کیفیت اولیه خود را حفظ خواهند کرد و شما هیچ نگرانی در استفاده از این ظروف نخواهید داشت.