استیل خوب چه مشخصاتی دارد؟

استیل خوب چه مشخصاتی دارد؟

میخواهیم درباره استیل خوب و بد، مرغوب و نا مرغوب و استیل به اصطلاح بگیر و نگیر که بین دوستان متداول است بپردازیم. فلزی داریم به اسم آهن که اگر به این آهن 2 درصد یا کمتر کربن اضافه کنیم یک محصولی به وجود می آید به اسم فولاد یا استیل اصطلاحا، اون فولاد به اسم فولاد کربنی است. که مورد بحث ما نیست در صنایع لوازم خانگی کاربرد ندارد.

بیشتر در ساخت محصولاتی مانند تیر اهن، میلگرد، شفت فلزی، پیچ و امثال آن که میتواند در مجاورات هوا و رطوبت به طور مداوم زنگ هم بزند. این محصول را کنار می گذاریم. به سراغ استیل دیگری می رویم که مورد بحث ما می باشد.

که آن استیل آهن به اضافه کروم می باشد. اگر ما به آهن 10 درصد به بالا کروم اضافه کنیم محصولی به نام فولاد زنگ نزن به وجود می آید.

این محصول به خاطر وجود کروم دیگر زنگ نمیزند. کروم یک لایه روی استیل را میگیرد آن لایه با هوا ترکیب میشه و به اصطلاح اکسید کروم می شود.

موجب مقاومت و سختی محصول میشه و این باعث میشه وقتی خطی رو استیل بیوفته خود استیل خودش رو ترمیم میکنه.

حال اگر به کروم 26 درصد یا 30 درصد نیکل هم اضافه نمایید فولاد ضد زنگ آهنربا نگیر داریم. یعنی این که آهنربا گرفتن و آهنربا نگرفتن ملاک زنگ زدن یا نزدن نیست.

کروم باعث زنگ نزدن آن محصول می شود. نیکل فقط باعث میشه جذب آهنربا نشود

این مطلب رو خیلی از همکاران با آهن ربا فوری محصولات نشان شما میدهند که یک محصول آهنربا را می گیرد پس بدرد نمی خورد و دیگری جذب آهنربا نشد پس بسیار عالی می باشد. این استدلال غلط می باشد می توان جذب آهنربا شود ولی محصول خیلی خوبی باشد.

پس باید بدانید که استیل خوب و بد ربطی به گرفتن یا نگرفتن آهنربا ندارد. اگر می خواهید استیل خرید نمایید از فروشگاهی که خریداری می کنید ضمانت کار خود را بخواهید. آن مغازه دار باید آگاه باشد که چه محصولی را به شما می فروشد. اگر فروشنده از کار خود مطمعن باشد شما می توانید از آن امتحان بخواهید که اگر محصول طی 24 یا 48 ساعت زنگ نزد آن را خریداری می کنید. برای امتحان محصول شما یک محلول درست میکنید. محلول شامل: 1 لیوان بزرگ آب، 1قاشق مایع ظرفشویی و 1 قاشق چایخوری نمک می باشد. بعد از مخلوط کردن این مواد قاشق یا چنگال مورد نظر را داخل آن گذاشته. اگر لکه های کوچکی بر روی آن مشاهده کردید هیچ مشکلی ندارد آن لک ها بر اثر نمک است که با دست پاک می شود اما ماهیت آن محصول در 24 ساعت یا 48 ساعت نباید تغییری کند. به سمت خوردگی و ساییدگی نباید برود.

در این صورت شما می توانید خاطر جمع باشید که آن محصول مناسب است.

در تاریخ بشر استیل به عنوان محبوب ترین آلیاژ های فولاد بوده است. به دلیل اینکه مقاومت بسیار بالایی در برابر دشمن شماره یک آهن آلات یعنی زنگ زدگی را دارد. استیل مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی و زنگ زدگی دارد. از ویژگی های اصلی استیل این است که این ورق ها حاوی حداقل ۱۰.۵٪  کروم هستند.  تغییر در محتوای کروم و افزودن عناصر دیگر مانند نیکل، مولیبدن، تیتانیوم و نیوبیوم باعث تغییر در خصوصیات مکانیکی و فیزیکی فولاد می‌شود.

خواص استیل اصل چیست؟

فولاد ضد زنگ یا استیل دارای خواص مطلوب می باشد. که  کاربرد بسیار آن در ساخت قطعات و اجزای سازنده در بسیاری از بخش‌های صنعتی کمک می‌کند. از دیگر ویژگی های مهم آن می توان به داشتن کروم اشاره کرد که باعث می شود در برابر خوردگی بسیار مقاوم باشد. حداقل ۱۰.۵درصد کروم باعث می‌شود تا فولاد تقریباً ۲۰۰ برابر در برابر خوردگی نسبت به فولادهای بدون کروم مقاوم باشد. یکی دیگر از خواص مطلوب برای مصرف‌کنندگان می‌توان به استحکام و دوام بالای آن، مقاومت در برابر درجه حرارت بالا و پایین، افزایش شکل‌پذیری و ساخت آسان، نگهداری کم‌هزینه، ماندگاری طولانی و ظاهری جذاب اشاره کرد. سازگار و قابل بازیافت می باشد. نکته قابل اهمیت در مورد این فلز این می باشد که پس از اتمام ساخت، نیازی به روکش یا رنگ‌ آمیزی وجود ندارد.

برخی از ویژگی های استیل اصل:

  • مقاوم در برابر خوردگی
  • استحکام کششی بالا
  • بسیار بادوام
  • مقاوم در برابر حرارت
  • شکل‌پذیری و ساخت آسان
  • نگهداری آسان و ماندگاری طولانی‌مدت
  • ظاهر جذاب
  • سازگار با محیط زیست (قابل بازیافت)

فولادهای ضد زنگ به چهار دسته تقسیم می شوند:

  • فریتیک
  • آستنیتی
  • مارتنزیتی
  • دوبلکس

ایده اولیه مربوط به استیل ضد زنگ در اوایل قرن 19 ارائه شد اما حدودا 80 سال طول کشید تا به سطح قابل قبول برسد. برخی دانشمندان از جمله فرانسوی، بریتانیایی و آمریکایی بر روی فرمول استیل کار کرده اند تا به استیل ضدزنگ امروزی تبدیل شود. اگر بخواهید به طور دقیق به این موضوع نگاه کنید در سال 1913 در یورکشایر انگلیس استیل ضد زنگ توسط فردی به اسم هری بریلی ابداع شد. باید بدانید که اول از همه در صنعت تولید قاشق و چنگال استفاده شده است. و تا اواسط قرن 20 تبدیل به صنعت بزرگی شد. به دلیل مقاومت و پولیش پذیر و همچنین ضد زنگ بودن قاشق و چنگال های استیل از آن ها استقبال بسیاری شد.

امروزه وسایل پرکاربرد و مهم آشپزخانه که بسیار کورد استفاده قرار میگیرد مانند چاقو ها ، چنگال، قاشق، سینک ظرفشویی و قابلمه ها و تابه ها از استیل ضد زنگ می باشد.

از ویژگی های مهم استیل با کیفیت خاصیت ضد زنگ بودن آن و همچنین مقاومت آن در برابر رطوبت و حرارت می باشد. قبلا هم گفته شد است که ظروف استیل در برابر زنگ زدن، سایش و خراش، مقاوم هستند. به طور معمول از انواع نگیر در ساخت قابلمه ها و ظروف استیل استفاده می کنند، پس تصور نکنید که با استفاده از یک آهنربا می توانید تشخیص دهید که قابلمه ها مرغوب هستند یا نه. باید توجه کرد که در سطح داخلی قابلمه های استیل و مخصوصا کف آن معمولا از عنصر دیگری استفاده می شود، مثلا از آلومینیوم. برخی از انواع دیگر از چدن در کف قابلمه استفاده می کنند. از آنجایی که عنصر آلومینیوم برای سلامتی مضر است پس بهترین کار این است که از فروشنده سوال کنید و یا کاتالوگ اطلاعات قابلمه های استیل را مطالعه نمایید.

از خواص فیزیکی استیل ضدزنگ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت در برابر درجه حرارت بالا و پایین
  • سهولت ساخت
  • مقاومت بالا
  • جاذبه زیبایی‌شناسی به دلیل رنگ براق و درخشان آن
  • بهداشت و سهولت در نظافت
  • چرخه عمر طولانی
  • قابل بازیافت
  • نفوذپذیری مغناطیسی کم

از استیل در صنایع متفاوتی استفاده می شود که بستگی به نوع استفاده آن دارد. صنایعی که بیشترین استفاده را از استیل می کنند عبارت است از مخازن نگهدارنده سوخت در دمای پایین، ریل‌‍‌ های راه ‌آهن، صنایع نظامی، صنعت داروسازی، صنایع تولید شکر، صنایع آسیاب، صنایع غذایی، پوسته جت، مخازن سوخت هوافضا، در ساختن پلاک، ساخت قطعات بزرگ مانند کشتی ‌های غول ‌پیکر، صنایع پتروشیمی، صنایع ساختمانی، ساخت لوازم ‌خانگی، صنایع فلزی، صنایع حمل‌ و نقل، صنعت حمل ‌و نقل برای ساخت خودرو.

از کابرد های مهم ظروف استیل در آشپزخانه این است که این ظروف نسبت به سایر ظرف های آشپزخانه گران تر می باشد. اما توجه داشته باشید که ارزش خود را از دست نمی دهدو می توانید آن را مجدد به فروش برسانید. ارزش خرید و صرف هزینه را دارد.ولی با این حال چند نکته منفی در استفاده از این ظروف وجود دارد که یکی از این نکات منفی این است که ظروف استیل آهنربایی گرد و غبار را جذب می کنند و قبل از استفاده باید آن را تمیز کنید. انتقال حرارت در استیل بسیار ضعیف است که اگر از پایه آلومینیومی در ساخت آن استفاده نشود رسانی گرمایی بسیار پایین برای پخت غذا خواهد داشت. به طور کلی بعد از استفاده از ظروف استیل باید حتما آن را بشویید تا از لک شدن های احتمالی جلوگیری نمایید.

استیل ضد زنگ بسیار مقاوم می باشد و شکل ظاهری خود را در مدت زمان بسیار طولانی حفظ می کند. ظروف استیل در برابر ضربه و آسیب های احتمالی بسیار مقاوم هستند. این ظروف می توانند درجه حرارت بسیار بالا را نیز تحمل کنند و در برابر درجه حرارت بالا مستحکم و مقاوم باقی بمانند. پس اگر ظروف استیل خریداری کرده اید می توانید از ماندگاری و دوام آن ها مطمعن باشید.

از مزایای دیگر ظروف استیل این می باشد که در برابر خوردگی بسیار مقاوم هستند. این ظروف استیل به هیچ وجه دچار زنگ زدگی نخواهند شد و در هر محیطی می توانید از آن ها نگهداری کنید.

ظروف استیل ضد زنگ سطح بسیار صاف و براق خود را به آسانی حفظ می کند و تا زمانی که از آن ها به درستی استفاده کنید تا بر روی ظروف فرورفتگی خط و خشی به وجود نیاید. شست و شوی ظرف های استیل بسیار آسان است و مواد غذایی از روی آن ها به راحتی پاک می شود. باید بدانید که این ظروف با جنس استیل بسیار با دوام هستند ارزش خود را از دست نخواهند داد و حتی شما می توانید مجددا آن ها را با قیمت مناسب به فروش برسانید. یکی دیگر از مزایای بسیار خوب این ظروف این می باشد که عطر و طعم غذاها را تغییر نمیدهد بدون اینکه احتیاج به یک پوشش نچسب داشته باشد.