انواع قابلمه
بالاخره کدوم قابلمه خوبه؟ تفلون، گرانیت یا سرامیک

بالاخره کدوم قابلمه خوبه؟ تفلون، گرانیت، سرامیک، استیل و..

همیشه راجع به ظروف پخت و پز نظرات متفاوتی وجود داره که کدوم بهتره و سالمتره؟ تقسیم بندی در زمینه قابلمه ها و تابه ها از نظر پوشش به دو شکل صورت می گیره:

1- ظروف با پوشش و روکش نچسب مثل: تفلون، گرانیت و سرامیک و …

2- ظروف بدون پوشش یا اصطلاحا بدون کوتینگ مثل: استیل، پیرکس و …

هر جا صحبت از پوشش یا کوتینگ هستش باید نکات زیر را در موردشون رعایت کنیم:

  1. قاشق فلزی نزنیم.
  2. سیم نکشیم.
  3. اسکاچ نرم استفاده کنیم.
  4. شوینده های قوی و آنزیم دار به کار نبریم.

 ظروف پوشش دار سه گروه متداول دارند:

    1. تفلون

    2. گرانیت

    3. سرامیک

ظروف تفلون

در مورد ظروف تفلون خیلی ابهامات به وجود اومده که بالاخره بخریم یا خیر؟ به همین دلیل روی این ظروف، آزمایش های متعددی انجام شده که خلاصه بحث فنی آن اینه که، دو تا ماده وجود داره به نام های PFOA  و  PTFE. این دو ماده در ترکیب اصلی آن وجود داره و ضمنا هنر نچسب بودن ظروف تفلون هم مدیون استفاده از این دو ماده هست.

اگر این دو ماده به صورت مداوم و با مقادیر زیاد وارد بدن ما بشن یا بخارات ناشی از دمای بالای 400 درجه ی این مواد مداوم استنشاق بشن برای سلامتیمون مضره، البته نکته قابل تامل اینجاست که این دو ماده فقط از طریق ظروف تفلون وارد بدن ما نمی شن بلکه در صنایع فرش، کاغذهای پیتزا، مواد شوینده و لیوان های یکبار مصرف کاغذی و بسیاری از محصولات دیگر وجود دارند که میتونن وارد بدن انسان بشن. بطوریکه طی آزمایش گسترده ای که در امریکا انجام شد، مشاهده شد که بیش از 85 درصد مردم، مقادیری از این دو ماده داخل بدنشون وجود داره.

حالا باید چه کار کنیم؟

بهترین کار ممکن اینه که برای استفاده از ظروف تفلون طول عمر مفید در نظر بگیریم، مثلا 3 تا 5 سال و برای برند های معتبر با پوشش های عالی 7 تا 10 سال. تو این مدت هم نکات نگهداری از ظروف پوشش دار را با دقت رعایت کنیم. بعد از این مدت زمان خود به خود با توجه به ورود مدلهای جدید، ظروف تفلونمون را تعویض می کنیم. بدین ترتیب این ظروف را تا مرز آسیب دیدن جدی استفاده نمی کنیم.

 

سرویس قابلمه ظرفیران

ظروف سرامیکی

جنس این ظروف، ترکیبی از خاک رس و سرامیکه. نکته ی مهم در مورد این ظروف اینه که بعد از مدتی نچسب بودنشون رو در مقایسه با ظروف تفلون از دست می دن و این خودش باعث عدم رضایت مصرف کننده میشه. البته ظروف سرامیکی ساخته شده توسط برند های معتبر، عمر نچسب بودنشون قطعا طولانی تره.

ظروف گرانیتی

تو این چند سال خیلی در مورد این ظروف تبلیغ شده که خیلی مقاوم و نچسب هستن، اما واقعیت اینه که این ظروف هم نیاز به مراقبت دارن. گرانیت برخلاف اسمش ربطی به سنگ گرانیت نداره و جنس این ظروف ترکیبی از تفلون و سرامیکه و ذراتی که به صورت سنگ گرانیت داخلش می بینیم، سرامیک های خرد شده هستن که برای سخت شدن بهش اضافه شدن. در ساخت این محصولات هم از ماده PFOA و PTFE استفاده شده، اما به خاطر مسائل تبلیغاتی و فروش، زیاد در این خصوص صحبت نمیشه. البته در انواع غیرمرغوب آن، از فلزات سنگین مثل کادمیوم و سرب هم استفاده میشه که کاملا اشتباهه و برای سلامتی مضره. به همین توجه داشته باشیم که فقط و فقط، از برند های معتبر و پوشش سه لایه استفاده کنیم.

 ظروف بدون پوشش:

قابلمه استیل:

این جنس ظروف می تونن از سالمترین انتخاب ها برای آشپزی باشن. برند های آلمانی و ترک با کفه ی ضخیم و کپسول شده، که قابلیت انتقال حرارت یکسان داشته باشن می تونن حتی برای برنج نیز بهتزین گزینه باشن به طوریکه برنج داخل آنها به هیچ عنوان نسوزه و ته نگیره. البته برای مصارف خورشت، سوپ و  سایر غذا ها نیز می تونن ایده آل باشن. 

قابلمه پیرکس:

این ظروف نیز مانند ظروف استیل از گزینه های بسیار مناسب، برای استفاده روزانه هستند. در شرایطی که ظروف سرامیک و گرانیت از نظر سازمان بهداشت جهانی و سازمان معتبر FDA آمریکا، هنوز در مرحله ی آزمایش و تست قرار دارن استفاده از ظروف استیل و پیرکس می تونه از سالمترین و معتبرترین گزینه های آشپزی باشه.

ظروف مسی

شایعه ای در مورد ظروف مسی وجود داره که میگن، برای سلامتی و بدن انسان مفیده. اما این موضوع علمی صحیح نیست و بدن انسان باید مس مورد نیاز خودش رو، از مواد غذایی به دست بیاره نه از ظروف مسی. ضمن اینکه در ساخت این ظروف میتونه از آلیاژهای مضر استفاده بشه که ترکیب این آلیاژها با بدن انسان بسیار خطرناکه. در مورد ظروف آلمینیوم (روحی) هم باید در نظر داشته باشیم که نقش آلمینیوم در ایجاد بعضی بیماری ها، از جمله آلزایمر ثابت شده است.

کلام آخر

بهترین طریقه استفاده از ظروف پخت و پز، ترکیبی از ظروف پوشش دار مانند تفلون و گرانیت و ظروف غیر پوشش دار مانند استیل و پیرکس هست. به این ترتیب هم از لذت آشپزی در ظروف نچسب بهره می بریم، و هم به آشپزی در ظروف بسیار سالم عادت می کنیم.